7 Uitdagingen in online verkoop (en hoe we het bij Arborix aanpakten)

Een flexibele webshop die kan groeien. Optimaal nieuwe klanten online bereiken en maximale efficiëntie intern. Ontdek de 7 uitdagingen bij online verkoop waar Arborix voor stond, en hoe we het aanpakten.

Afbeelding van Kenneth Bonte

Kenneth Bonte

E-commerce architect

Groei consolideren in online verkoop bij Arborix

In dit verhaal delen we de grootste uitdagingen bij online verkoop en hoe we samen Arborix ze succesvol aanpakten. Van het vergroten van de online zichtbaarheid tot het verbeteren van de klantbetrokkenheid.

Ontdek hoe we doelgericht met de juiste innovatie elke hindernis overwonnen. Waardoor Arborix niet alleen hun bedrijf liet groeien. Maar ook de klantenkring versterkten.

Over de klant

Arborix maakt tuinieren eenvoudig

Arborix, een vooraanstaand bedrijf in de planten- en boomsector biedt via hun website een compleet assortiment van planten, van klassieke soorten tot de meest zeldzame exemplaren.

Arborix wil een naadloze gebruikerservaring bieden aan haar klanten. Continuïteit waarborgen van de klantrelaties. Nieuwe klanten efficiënt hun webshop en producten leren kennen.

De juiste digitale infrastructuur kiezen en implementeren was dan ook noodzakelijk om ook in de toekomst aan de hoge eisen te voldoen.

We werkten in een gefaseerd plan om de uitdagingen van Arborix gestructureerd aan te pakken.

Uitdaging 1 - verouderde webshop

Een flexibele webshop die kan groeien

Alles start met een goede basis om op verder te bouwen. Het ‘verpotten’ van de oude website van Drupal naar een Magento e-commerce platform was de eerste stap. 

De migratie van Drupal naar Magento was cruciaal om de flexibiliteit en functionaliteit van de Arborix-webshop te vergroten. Een grondige analyse en gefaseerde migratie werden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle gegevens en functionaliteiten werden overgezet.

Een flexibel en schaalbaar platform was het resultaat om de groeiende digitale aanwezigheid van Arborix te ondersteunen.

blank
blank

Uitdaging 2 - zoeken en snuisteren

Optimale gebruikerservaring bij online verkoop voor (nieuwe) klanten

Het streefdoel van het project met Arborix. Een naadloze gebruikerservaring aanbieden voor hun klanten.

Bezoekers minder laten zoeken maar helpen gidsen aan de hand van mooie categorie of filter tegels met afbeeldingen.

Klanten die toch liever zoeken krijgen nu ook sneller, beter en mooiere zoekresultaten.

Dit resulteert in een intuïtieve gebruikerservaring, waarbij klanten in hun online aankoop moeiteloos door de belangrijkste categorieën bladeren. Zo vinden klanten gemakkelijker wat ze zoeken, wat de algehele tevredenheid en betrokkenheid bij Arborix vergroot.

Uitdaging 3 - beter inhoud en SEO

Online vindbaarheid verhogen voor meer conversie

We gebruikten AI (Artificiële Intelligentie)-gestuurde dataverrijking bij Arborix voor het optimaliseren van productinformatie voor de bezoekers en SEO (Search Engine Optimalization). Het tijdloze karakter van planteninformatie zorgde ervoor dat de AI zeer betrouwbare informatie kon toevoegen aan de planten.

Zeer nuttig omdat het Arborix helpt om meer potentiële klanten aan te trekken en hun geloofwaardigheid te vergroten. Door hoger te ranken in zoekresultaten, is er meer verkeer naar de website en genereren we meer leads. Met meer omzet tot gevolg.

Op enkel dagen werden meer dan 5000 producten in 3 talen voor SEO geoptimaliseerd en dit resulteerde in enkele weken in een verdubbeling van organische bezoekers!

 

Uitdaging 4 - stroomlijnen webshop workflow

Stroomlijnen van dienstverlening en administratie

We hebben de volledige architectuur van onze achterliggende administratie vanaf de basis opnieuw opgebouwd. 

Dit omvat het beheer van productgegevens dat nu naadloos synchroniseert met onze webshop en verschillende online marktplaatsen, evenals onze administratie. 

Bestellingen vanaf de marktplaatsen en de webshop stromen soepel terug naar ons centrale boekhoudprogramma als ook de leverdiensten met minimale handmatige tussenkomst. 

Dankzij de tijdwinst in elke stap van deze workflow kreeg Arborix opnieuw ademruimte om verder groeien.

 

 

blank
online verkoop uitdagingen

Uitdaging 5 - branding

Een sterk merk en visuele identiteit creëren

Een heldere visuele identiteit zorgt voor herkenbaarheid en wekt vertrouwen op bij (potentiële) klanten.

Een frisse visuele identiteit werd ontwikkeld in samenwerking met het designteam om de essentie van Arborix’s betrokkenheid bij planten en bomen weer te geven.

Iteratieve feedbacksessies zorgden voor een nauwe afstemming met de merkwaarden van Arborix. Hierdoor speelden we kort op de bal.

Uitdaging 6 - product informatie beheren op verschillende kanalen

Consistente productdata centraal beheerd

Versnipperde data in je organisatie geeft heel wat dubbel werk en geeft minder overzicht. Centraal beheer van data heeft dus heel wat voordelen voor je online verkoop.

Hiervoor gebruikten we Akeneo PIM om product data te beheren. Deze speelde hier ook een sleutelrol omdat de productinformatie nu op een gestructureerde manier gebruikt kan worden door verschillende systemen. Met aanzienlijke winsten in SEO-prestaties, administratie voor het product beheer op andere kanalen (Ebay, Amazon, Google shopping,….).

De overstap van het beheren van productdata in een Excel-sheet naar de geavanceerde Akeneo PIM biedt Arborix de mogelijkheid om hun productinformatie op een gestructureerde manier te organiseren.

Met een hogere efficiëntie en effectiviteit tot gevolg.

Uitdagingen online verkoop Arborix

Uitdaging 7 - change management

Het personeel vertrouwd maken met een nieuw digitaal ecosysteem

Nieuwe tools en functionaliteiten in e-commerce moet je leren kennen. Na een goede implementatie wil je dat je mensen er goed en optimaal gebruik van kunnen maken.

Daarom zorgden we voor een aangepast opleidingsprogramma om het personeel vertrouwd te maken met de nieuwe digitale ecosystemen. Hoe Magento effectief beheren? Hoe productinformatie beheren via Akeneo PIM? Hoe AI-data goed inzetten?

Digitale relevantie op mensenmaat.

Klaar voor toekomstige groei en innovatie

Conclusie

De digitale transformatie heeft Arborix geen windeieren gelegd. Dankzij de juiste implementaties verbeterden we zowel de klantervaring als ook de interne efficiëntie. Een waardevol partnership tussen Arborix en Studio Mikado.

Onze expertise als strategische partner zorgde voor het vertalen van de unieke behoeften van Arborix naar de juiste technologische implementaties. 

Samen hebben we een digitale infrastructuur gecreëerd die niet alleen voldoet aan de huidige eisen. We legden ook een solide basis voor verdere innovatie en groei in de planten- en boomsector.

Optimale integraties voor jouw webshop?

Studio Mikado denkt mee om van jouw e-commerce verhaal een succes te maken. Hiervoor hebben we tal van oplossingen voor optimaal beheer van je webshop.

Non-profit IT specialist