Meer conversie op onze website, hoe pakken we dat aan?
Conversie (of conversieratio) is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt. Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. De transactie kan gaan over een laagdrempelige actie zoals inschrijven van een nieuwsbrief. Iets hoger, van inschrijven voor een evenement. Of het aankopen van product of dienst.
Dat moet je op een goede manier aanpakken. Daarvoor moet je strategisch nadenken, alsook zijn er gewoon sommige elementen die beter werken in conversie op je website.
Zo hielpen we Donorinfo om meer conversie te behalen op hun website. Ontdek in deze case hoe we dat aanpakten.
In deze case:
Over de klant
Help! Donorinfo slaat niet aan...
Wat doet donorinfo precies?
Sinds 2005 publiceert Donorinfo op hun website de gedetailleerde financiële informatie van goede doelen vrij die gecontroleerd zijn door een onafhankelijke instantie.
Met deze transparantie willen ze potentiele donateuren helpen om in volle vertrouwen een donatie te geven aan een organisatie die bij hen past.
Maar de site werkte niet…
…wat gebeurde er al jaren op hun website vol details en financiële tabellen? Juist, de meeste bezoekers klikken heel snel weg. Uit onze eerste audit van donorinfo.be bleek dat 75% van de bezoekers niet doorklikten naar een volgende pagina en het gemiddelde bezoek onder de minuut lag. Met zulke cijfers moet je opnieuw naar de tekentafel.
Onze web strategie
Conversie verbeteren op je website begint met een heldere digitale strategie
Bij het herbouwen van een website is het belangrijk om te zorgen voor een effectieve strategie met een focus op conversie. Onze opdracht was zorgen voor doordachte strategie en een aangename gebruikerservaring die bezoekers kan interesseren en engageren.
De gebruiker centraal voor optimale conversie
De website bouwen we niet voor onze klant maar voor zijn doelpubliek. De website moet vooral werken voor de bezoekers dus is het belangrijk om te begrijpen wie de doelgroep is en wat hen drijft.
Aan de hand van bestaande persona’s en enkele workshops hebben we beter inzicht gekregen in hun gedrag en motivaties. Samen met de informatie uit audit kregen we een beter beeld hoe de site er moest uitzien zodat deze beter aansluit bij de behoeften van de doelgroep en hen aanzet tot doneren.
De ‘waarom’ van de klant/bezoeker en de organisatie
Het is belangrijk om te begrijpen waarom bezoekers de website bezoeken, maar het is net zo belangrijk om te begrijpen waarom de organisatie de website heeft ontwikkeld. Door deze twee waaroms met elkaar te verbinden, kun je een website ontwikkelen die beide partijen dient. Dit zorgt voor een optimale ervaring voor de bezoeker en verhoogt de kans op conversie voor de organisatie.
De rol van de site in de donor journey van de bezoeker
Het belangrijkste inzicht was het begrijpen hoe de site past in de donor journey van de bezoeker.
Donorinfo.be is slechts een tussenstap voor de bezoeker in zijn volledige traject naar zijn doel.
De bezoeker gebruikt de informatie op de site om overtuigd te worden in hun besluitvormingsproces. De details van de financiële informatie is slechts één van de vele redenen waarom mensen kiezen voor een organisatie.
De focus van de site moest meer liggen op wat de organisatie doet om de potentiële donor te overtuigen.
Het resultaat in cijfers
Donorinfo krijgt zijn plaats in de donor journey
Een jaar na de lancering krijgen we de opportuniteit om opnieuw een audit te doen van de cijfers om inzicht te krijgen in hoe de nieuwe website er voor staat.
Het werd heel snel duidelijk: Mensen komen binnen duidelijk op zoek. De site gidst de bezoeker verder en uiteindelijk klikken ze door naar de donatie pagina van een organisatie!
De jaarcijfers spreken boekdelen
Andere verbeteringen
Duidelijk waar donorinfo voor staat
Op de nieuwe site is het op een slag duidelijk wat het doel is van de website en wat de site kan betekenen voor de bezoeker.
Welk goed doel past bij mij?
De nieuwe zoekwizard op de website is een alternatieve gebruiksvriendelijke en mobiel vriendelijker manier om een organisatie te zoeken die bij je past.
Organisatie beheren hun eigen pagina's
De presentatie is volledig in handen van de organisaties gepresenteerd op de site. Dit resulteert in minder administratie voor donorinfo en betere organisatie pagina's.
Cijfer en statistieken met Matomo!
Donorinfo verving Analytics met Matomo, het ethische alternatief waar je geen privacysacrifices hoeft te doen of je site hoeft te compromitteren. Niet alleen dat, het is voor de doorsnee webadmin veel gebruiksvriendelijker alternatief dan de nieuwe Google Analytics!
De gebruiker centraal
Conclusie
De sleutel tot het verbeteren van de conversie op je website en het creëren van een optimale digitale ervaringen is de gebruiker centraal stellen in alles wat je doet. Door hun behoeften voorop te stellen en data en technologie te gebruiken om onze beslissingen te informeren, hebben we een digitale ervaringen kunnen creëren die echt opvalt en werkt in het drukke online landschap van vandaag.
- De site is een uitstekende zoekrobot voor organisaties in de non-profit.
- De nieuwe zoekwizard gidst de bezoeker naar een organisatie die bij hen past.
- Elke organisatie krijgt een sterke landingspagina(die ze zelf kunnen beheren) waar ze zich kunnen presenteren.
- De bezoekers klikken massaal door naar de donatie pagina van een organisatie
- De grote hoeveelheid Financiële informatie blijft beschikbaar
Optimaliseer de conversie van jouw website
Je marketinginspanningen meer laten renderen? Daar helpen we graag mee verder.